کتابخانه دیجیتال


    با دو بار کلیک روی واژه‌ها یا انتخاب متن و کلیک روی آنها می‌توانید آنها را در لغتنامه ی دهخدا جستجو کنید

    ز عبدالضار و النافع شنو هم
    که از حق یافت ضر و نفع عالم
    شود مشهود او فعال مطلق
    که ملک است از اراده او منسق
    خود این معنی مگر در کشف احوال
    اشارت باشد از توحید افعال
    بفعال است او را کر و فری
    نبیند خیر و شر و نفع و ضری
    بود گویند شیطان مظهر ضر
    ظهور نفع هم خضر پیمبر
    صفی را نیز تحقیقی است محکم
    نباشد ضر محض اصلا بعالم
    کسی کایجاد عالم بر کرم کرد
    شرور و ضر مطلق را عدم کرد
    شروری گر بود هم باز خیر است
    ضررها نفع نزد اهل سیر است
    کشد نقاش شکل عقرب و مار
    نه کلک اوست شر نه رنگ و طومار
    همان کلکی که نقش سرو و گل بست
    نقوش دیو و دد بر نظم کل بست
    همه یک رنگ بود آن رنگ و این رنگ
    تورا دل شد ز امر عارضی تنگ
    عوارض را نباشد اعتباری
    چو در هستی نباشدشان قراری
    پس ار باشد شروری عارضاتند
    ندارند اصل و معدوم الذواتند
    بود پس ضار را معنی به نسبت
    کز آن نسبت منظم گشت خلقت
    شود چوب از وجود اره مضطر
    در این نسبت ز بهر او بود ضر
    ولی صد نفع از وی در نظام است
    کز آن نجار آگه بالتمام است
    ز بهر چوب هم نفع است باری
    که گردد تختگاه شهریاری
    پس ارشد ضربچوب از اره عاید
    نشد شری بسوی اره وارد
    بعالم فعل فاعل چون ثمر شد
    به نسبت هم عیان در نفع و ضر شد
    دگر بر ضد چو اشیا را توان یافت
    کجا نفعی بدون ضرنشان یافت

شما می توانید این مطلب را با صدای خود ضبط کنید و برای دیگران به یادگار بگذارید.

کافی ست فایل مورد نظر را انتخاب کنید و برای ما ارسال کنید. صوت شما پس از تایید ، در سایت نمایش داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای هر مطلب فقط یک فایل می توانید ارسال کنید و با هر بار ارسال ، فایل های قبلی حذف خواهند شد.

یک فایل آپلود کنید
فرمت های mp3 و wav پذیرفته می شوند.

نظرات

Captcha