مرغی کی خبر ندارد از آب زلال
منقار در آب شور دارد همه سال
تا منقار او در آب شور است و میبینی میدان که این کار باقی است بعضی گویند: «فَاعْلَم بدان دانش سه نوع است دانش احکام بکُن و مکُن و دانش ایقان یعنی دل را یقین شود چنانکه از بیرون خانه سخنی شنود داند که اندرین خانه مردی است به یقین و اگر بانگ حیوان شنود داند که حیوان است به یقین و اگر دود برآید داند که آتش است به یقین اگرچه به عیان ندیده است آن مرد را و آن آتش را پس دانستیم که علم یقین دیگر است و علم تقلید دیگر، تقلید آن بود که بگوید کسی تو را که: «در این خانه مردی هست یا قومی بر این در خانه ایستادهاند به حرمت چنینی به دست گرفته» بدانی کی اینجا در خانه کسی هست اما به تقلید بنابر فعل بیرونیان یا گفت ایشان ولیکن یقین نباشد چون عطسهای شنوی یا سلفهای یا خندهای یا گریهای از اندرون یقین شود و از تقلید بیرون آیی چنانکه گفت: