کتابخانه دیجیتال


    با دو بار کلیک روی واژه‌ها یا انتخاب متن و کلیک روی آنها می‌توانید آنها را در لغتنامه ی دهخدا جستجو کنید

    هجونامه سروده‌ای که از فردوسی در نکوهش سلطان محمود دانسته شده‌است. به گفتار نظامی عروضی صد بیت بوده و شش بیت از آن به‌جای مانده‌است.ویرایش‌های گوناگونی از این هجونامه در دست بوده‌است که از ۳۲ بیت تا ۱۶۰ بیت داشته‌اند. برخی از پژوهشگران نسبت دادن چنین هجونامه‌ای به فردوسی را نادرست دانسته‌اند، مانند محمود شیرانی که با درنگریستن به این‌که بسیاری از بیت‌های این هجونامه از خود شاهنامه یا مثنوی‌های دیگر آمده‌اند و بیت‌های دیگر نیز از دید ادبی کاستی دارند، چنین نتیجه‌گیری کرد که این هجونامه ساختگی است. اما محمدامین ریاحی با درنگریستن به این‌که از این هجونامه در شهریارنامهٔ عثمان مختاری، از ستایشگران مسعود سوم غزنوی نوادهٔ محمود، — که پیش از چهارمقالهٔ نظامی عروضی نوشته شده، نام برده شده — سرودن هجونامه‌ای به‌دست فردوسی را پذیرفتنی دانسته‌است. پژوهشگرانی مانند نولدکه، تقی‌زاده و صفا نیز باور به اصیل بودن هجونامه و بنیاد برخی بیت‌های آن دارند. نولدکه باور دارد که به گواه واژهٔ «این نامه» در برخی بیت‌های هجونامه، فردوسی به پیوست شاهنامه، هجونامه را آورده‌است تا با این کار همهٔ بیت‌های پراکنده در شاهنامه را — که در ستایش محمود بوده‌است — بزداید. هم‌چنین جلال خالقی مطلق بر این باور است که به‌سبب برساخته بودن بیشتر بیت‌های هجونامه نمی‌توان بنیاد آن را نادیده گرفت و در آن‌جا نیز بیت‌های زیبایی وجود دارد که از شاهنامه برگرفته نشده‌است؛ و می‌گوید چنین می‌نماید که شیرانی بیشتر در پی پشتیبانی از محمود بوده‌است. برپایهٔ بیتی در هجونامه که فردوسی در آن به هشتاد سالگی خود اشاره می‌کند، هجونامه پیش از سال ۴۰۹ ه‍.ق سروده شده‌است.(منبع)

    ایا شاه محمود کشور گشای

    ز کس گر نترسی بترس از خدای

    گر ایدونک گیتی به شاهی تراست

    نگویی که این خیره گفتن چراست

    که بددین و بدکیش خوانی مرا

    منم شیر نر میش خوانی مرا

    نبینی تو این خاطر تیز من

    نیندیشی از تیغ خونریز من

    تو این نامهٔ شهریاران بخوان

    سر از چرخ گردان همی مگذران

    مرا سهم دادی که در پای پیل

    تنت را بسایم چو دریای نیل

    نترسم که دارم ز روشن دلی

    به دل مهر جان نبی و علی

    مرا غمز کردند کان پر سخن

    به مهر نبی و علی شد کهن

    گر از مهر ایشان حکایت کنم

    چو محمود را صد حمایت کنم

    اگر شاه محمود از این بگذرد

    مر او را به یک جو نسنجد خرد

    من از مهر این هر دو شه نگذرم

    اگر تیغ شه بگذرد بر سرم

    منم بندهٔ هر دو تا رستخیز

    اگر شه کند پیکرم ریزه ریز

    جهان تا بود شهریاران بود

    پیامم بر نامداران بود

    که فردوسی طوسی پاک جفت

    نه این نامه بر نام محمود گفت

    به نام نبی و علی گفته‌ام

    گهرهای معنی بسی سفته‌ام

    نه زین گونه دادی مرا تو نوید

    نه این بودم از شاه گیتی امید

    بدانیش کش روز نیکی مباد

    سخنهای نیکم به بد کرد یاد

    بر پادشه پیکرم زشت کرد

    فروزنده اخگر چون انگشت کرد

    هر آن کس که شعر مرا کرد پست

    نگیردش گردون گردنده دست

    چو فردوسی اندر زمانه نبود

    بد آن بد که بختش جوانه نبود

    بسی رنج بردم در این سال سی

    عجم زنده کردم بدین پارسی

    به دانش نبد شاه را دستگاه

    وگرنه مرا برنشاندی به گاه

    اگر شاه را شاه بودی پدر

    به سر برنهادی مرا تاج زر

    اگر مادر شاه بانو بودی

    مرا سیم و زر تا به زانو بدی

    چون اندر تبارش بزرگی نبود

    نیارست نام بزرگان شنود

    جهاندار اگر نیستی تنگدست

    مرا بر سر گاه بودی نشست

    مرا گفت: خسرو که بوده‌ست و گیو؟

    همان رستم و طوس و گودرز نیو؟

    مرا در جهان شهریاری نو است

    بسی بندگانم چو کیخسرو است

    بسی تاجداران و گردنکشان

    که دادم یکایک از ایشان نشان

    همه مرده از روزگار دراز

    شد از گفت من نامشان زنده باز

    به سی سال بردم به شهنامه رنج

    که شاهم ببخشد بسی تاج و گنج

    به پاداش من گنج را در گشاد

    به من جز بهای فقاعی نداد

    فقاعی نیرزیدم از گنج شاه

    از آن من فقاعی خریدم به راه

    که سفله خداوند هستی مباد

    جوانمرد را تنگدستی مباد

    سر ناسزایان بر افراشتن

    وز ایشان امید بهی داشتن

    سر رشتهٔ خویش گم کردن است

    به جیب اندرون مار پروردن است

    درختی که او تلخ دارد سرشت

    گرش برنشانی به باغ بهشت

    وز او جوی خلدش به هنگام آب

    به بیخ انگبین ریزی و شیر ناب

    سرانجام گوهر به کار آورد

    همان میوهٔ تلخ بار آورد

    به عنبرفروشان اگر بگذری

    شود جامهٔ تو همه عنبری

    وگر نو شوی نزد انگشتگر

    از او جز سیاهی نیابی دگر

    ز بد اصل چشم بهی داشتن

    بود خاک در دیده انباشتن

    ز ناپارسایان مدارید امید

    که زنگی به شستن نگردد سپید

    ز بد گوهران بد نباشد عجب

    سیاهی نشاید بریدن ز شب

    پرستارزاده نیاید به کار

    وگر چند باشد پدر شهریار

    پشیزی به از شهریاری چنین

    که نه کیش دارد نه آیین و دین

شما می توانید این مطلب را با صدای خود ضبط کنید و برای دیگران به یادگار بگذارید.

کافی ست فایل مورد نظر را انتخاب کنید و برای ما ارسال کنید. صوت شما پس از تایید ، در سایت نمایش داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای هر مطلب فقط یک فایل می توانید ارسال کنید و با هر بار ارسال ، فایل های قبلی حذف خواهند شد.

یک فایل آپلود کنید
فرمت های mp3 و wav پذیرفته می شوند.

نظرات

Captcha