محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 48
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
قوله تعالی وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ نعمت ملک محبت است اولنعمت توفیق طلب محبت محب بودی محبوب شدی تابع رسل بودی متبوع شدی محتاج بودی به معراج شدی از سیاه و سپید خلاص یافتی سلطان سیاه و سپید شدی ذاکر بودی مذکور شدی بر منارها و محراب ها و سک ها و منبرها وَ یَهْدُیَکَ صِرَاطاً مُسْتَقِیماً یعنی آن راه که به حق رساند وَ یَنْصُرَکَ اللهُ نَصْراً عَزیزاً هم بر شیاطین انس که کفارند منصور شدی و هم بر شیاطین جن منصور شدی نَصْراً عَزیزاً چنان منصورنی که خوف باشد از گشتن دولت. قوله تعالی هُوَ الَّذی اَنْزَلَ السَّکینَةَ، سکینه آن باشد که از او بصیرت ظاهر شود و سکینه آن بود که آنچه ندارد از اسباب چنان داند که دارد از غایت اعتماد. بعضی گویند: «سکینهآن باشد که چنان که ظاهر چیزها را فرق می کند باطن چیزها را هم فرق کند». قوله تعالی لِیَزْدَادُوا اِیمَانًا یعنی در دلشان نور یقین روز به روز بیفزاید همچون ماه نو. قوله تعالی وَ للهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ. جنود السماوات ملایکه اند و از آن زمین غازیان و مجاهدان نفس اند. بعضی گویند: «لشکرهای آسمان دل هااند واز آن زمین قالب هااند» و بعضی گویند: «شیطان هم لشکر اوست خواهد آن را غالب کند خواهد این را». قوله تعالی اِنَّا اَرْسَلْنَاَک شَاهِداًگواه توحید به قولو به فعل و به حال شاهِدٌ بِقَوْلِه وَ شاهِدٌ بِفْعلهِ وَ شاهِدٌ بِحالهِ وَ مُبَشِراً یعنی به آمرزش وَ نَذیراً ترساننده از بدعت و ضلالت به دستوری حق بشیر است و نذیر نه به هوای خود. قوله تعالی لِّتُؤْمِنُوا بِاللهِ تا راست گو را راست گردانند و تُعَزِّرُوهُ آن را که من حرمت کردم و حرمت داشتم شما هم حرمت دارید هم به دل هم به خدمت هم به زبان با خلق صفت کردن بزرگی او. قوله تعالی اِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ آنها که با تو دست پیمانمی کردند با خدای دست پیمان می کردند یعنی بشریت در تو عاریتی است واسطۀ عاریتی را بی واسطه باید دیدن. قوله تعالی یَدُ اللهِ فُوْقِ اَیْدِیهِمْ یعنی در این بیعتمنت خدای راست برایشان نه ایشان را بر خدای بعضی گویند: «یعنی بیعت ایشان و قوّت ایشان زیر قوّت حق است اگر در کارشان نیاوردی در کار نیامدندی که لا حَولَ وَ لا قُوة. قوله تعالی شَغَلَتْنا اَمْوالُنا وَ اَهْلُونا هرچه تو را مشغول می کند ازخدای تعالی همچون زن و فرزند و مال بدان که آن بر تو نامبارک است و در این جا اشارت است به ترک محبت دنیا تا از بیعت باز نمانی و [از] رضی الله عنهم نمانی و از سکینه نمانی و از نوری که مسکن این دل است نمانی که او را سکینه برای آن گویند که مسکن او دل است. محقق ترمذی