محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 46
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
تفسیر سورۀ فتح بسم الله الرحمن الرحیم قَوْلُهُ تَعالی اِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًافرو شمرد نعمت ها و وعدها برمصطفی علیه السلام اول آنکه دری که می کوی باز کردیم که دعای تو مستجاب است و دوم لِیَغْفِر لَکَ آمرزش که از نشانه های دوستی است که هرکه را دوست داری گناه او تو را گناه ننماید و عیب او عیب ننماید و این است سرّ مغفرت و سیم وَ یُتِم نِعْمَتَهُ تمامی نعمت بیان خصوصیت اوست زیرا دلیل کند که بعضی نعمت ها تمام نیافته اند پس او از ایشان خاص تر باشد و راه یافته تر و به حقیقت حق رسیده تر و به حق قایم تر چهارم وَ یَنْصُرَکَ الله نَصْراً نصرت دلیل سلطنت و ولایت کند و این ولایت کدام است قوّت نظر است که همه چیزها را از حق بیند چنان که ابراهیم قدم در آتش نهاد و چون موسی قدم بر دریا نهاد و چون سلیمان حکم بر آفتاب کند و چون نوح حکم بر طوفان کند و چون داود آهن خمیر کند و کوه را مغنی ساختن گیرد و عیسی را بر ارواح حیوانی حکم کردن گیرد و چون محمد طبقات آسمان را به معراج دریدن گیرد و گذشتن و امثال این را شمار نیست چون همه را مأمور و بندۀ حق دانستند و آمر کُل حق را دیدند همه مسخر ایشان بودند و ایشان مسخر حق. قَوْلُهُ تَعالی لِیَغْفِرَ لَکَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَابن عطا گوید: «چون برسید مصطفی علیه السلام به درخت سدرة المنتهی که بالای عرش است و مقام و آشیانۀ جبرئیل است [آ]نجاش بگذرانید جبرئیل که همراه او بود قدم بازکشید گفت: «یا اخی جبرئیل مرا رها کردی در این موضع با هیبت تنها» حق تعالی عتاب فرمود و ندا آمد که: «در این دو سه گام با او چنین الفت گرفتی که بی او زاریدن گرفتی؟» مراد از این گناه که لِیَغْفِرَ لَکَ اللهُ آن گناه است یعنی از تو آن الفت را پاک کردیم و از غیر تو مستغنی کردیم. محقق ترمذی