محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 42
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
یک چشمۀ آب از درون خانه به زان جویی که از برون می آید اگر هزار گفت از بیرون با تو بگویند کی در این خانه مردی هست یا شیری هست چنان نباشد که از درون یک نفسی بشنوی اکنون علم تقلید در گفت آورد آدمی را زیرا که این علم او به گفت حاصل شده است که از گویندگان شنیده است و به گفت بیفزاید آن علم و اگر بگویندش که نیست کم شود و آن علم دوم که یقین است از اندرون آوازی شنیده است او را اشتیاق و غم افزاید که باری دیگر اثری بشنود و آن علم سیم که عیان است نزدیکی افزاید و قربت و دولت بی پایان بی غم و بی اندوه، بی حسرت و آن از آنِ انبیاست فاعلم انه لا اله الا الله که ای از علم تقلید گذشته و [از] علم یقین گذشته به علم عیان بدان». شیخ ابو سعید خرّازمی گوید: «فاعلم یعنی علم خود را صاف کن از یاد غیر من و از انس گرفتن به غیر من». قوله تعالی اَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَدل هاست که بر آن دل ها قفل هاست نتواند تفکرکردن و زبان هاست که بر آن زبان ها قفل است نتواند خواندن کلام حق را افلا یتدبرون تدبّر آن باشد که بدانیکه پس این حال چنین حالتی آید و پس این فعل چنین اثری خواهد زاییدن چنان که باغبان در شاخ درخت نگرد بدان علمی که او را داده اند در رنگ درخت و تازگی او بداند که از او چه زاید و بعد از این رنگ و شکوفه چه برون آید و دیگران در آرایش شاخ می نگرند و از آنچه بعد از آن آید خبر ندارند و این قفل ها در دل ها و زبان ها از بهر آن نهادند که ایشان خیانت کردند، اندکی ایشان را بر حق واقف کردند ایشان از حسد آن را پوشانیدند و به خلاف آن گواهی دادند و آن روشنایی را شکر نگفتند شکر آن گواهی حق دادن بود و ترک حسد کردن بود از آنکه قفل دیدند توبه نکردند و مستغفر نشدند قفل سخت تر باید که توبه کنند و بازگردند که اگر توبه قبول نخواست کردن دگر قفل نکردی و بندگان را تنبیه نکردی. محقق ترمذی