محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 40
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
علم نور است و دل های علما همچو قندیل هاست افروخته و نشان آن علم که الهی باشد ترس گاری باشد و تواضع باشد اول در علم باز شود بوک بعد از آن که شکر آن بگوید در توحید باز شود زیرا اول فَاعْلَمْ گفت آنگه لا اله الا الله علم را بر توحید مقدم داشت توحید آن است که صد کس در دریا افتاده اند دریا ایشان را می گرداند و بر موج می آورد و فرومی آورد و چپ می برد و راست می برد و وقتی گرد می گرداند این حرکات صد کس یک چیز می کند و آن واحد است و چون بیرون بودند هر یکی را گرداننده ای جدا بود صد گردنده را صد گرداننده بود اما در دریا اگر موافقت کنند همه به سوی راست روند آن موافقت از ایشان نیست از توحید است و اگر مخالفت کنند هم از ایشان نیست شرح این دراز است ان شاء الله خدای راه نماید و چون درآید در مقام توحید غرقه شود در روشنایی ها یعنی بِزند آن روشنایی بر اندرون دل او و اثر کند بر تن او تا چنان که تن او از طعام و شراب لذت می یافت از آن نور نیز بیابد و از این بوده است کی چهل روز و پنجاه روز نخورده اند و سست و بی قوّت و خشک دماغ نشده اند تا بعضی حکیمان گویند که: «رنجور باشد آن کس که چهل روز و پنجاه روز چیزی نخورد و اگر تن درست بودی هلاک شدی». سبب آن است که عوانی که تقاضای طعام می کرد مشغول شد به گداختن مادۀ غلیظ به تقاضا نمی پردازد الا چون مشغولی او مکروه است حالت او رنجوری است و مشغولی طبیعت، مرد ریاضت را چون غذای او عشق است حالتش عشق است این خود نظر حکماء دنیاست و اگر ایشان را تمامی نظر بودی و وقوف بودی بر حالت ذوق عشاق کی در آن ظلمات صبر کردندی؟! در ظلمات علم قیاسی. محقق ترمذی