سعدی شیرازی
باب دوم در احسان
بخش ۲۹ - حکایت در معنی ثمرات نکوکاری در آخرت: کسی دید صحرای محشر به خواب
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
کسی دید صحرای محشر به خواب مس تفته روی زمین ز آفتاب همی بر فلک شد ز مردم خروش دماغ از تبش می برآمد به جوش یکی شخص از این جمله در سایه ای به گردن بر از خلد پیرایه ای بپرسید کای مجلس آرای مرد که بود اندر این مجلست پایمرد؟ رزی داشتم بر در خانه، گفت به سایه درش نیکمردی بخفت در این وقت نومیدی آن مرد راست گناهم ز دادار داور بخواست که یارب بر این بنده بخشایشی کز او دیده ام وقتی آسایشی چه گفتم چو حل کردم این راز را؟ بشارت خداوند شیراز را که جمهور در سایهٔ همتش مقیمند و بر سفرهٔ نعمتش درختی است مرد کرم، باردار وز او بگذری هیزم کوهسار حطب را اگر تیشه بر پی زنند درخت برومند را کی زنند؟ بسی پای دار، ای درخت هنر که هم میوه داری و هم سایه ور بگفتیم در باب احسان بسی ولیکن نه شرط است با هر کسی بخور مردم آزار را خون و مال که از مرغ بد کنده به پر و بال یکی را که با خواجهٔ توست جنگ به دستش چرا می دهی چوب و سنگ؟ بر انداز بیخی که خار آورد درختی بپرور که بار آورد کسی را بده پایهٔ مهتران که بر کهتران سر ندارد گران مبخشای بر هر کجا ظالمی است که رحمت بر او جور بر عالمی است جهان سوز را کشته بهتر چراغ یکی به در آتش که خلقی به داغ هر آن کس که بر دزد رحمت کند به بازوی خود کاروان می زند جفاپیشگان را بده سر بباد ستم بر ستم پیشه عدل است و داد سعدی شیرازی