شیخ بهایی
نان و پنیر
بخش ۶ - فی العلم وحده
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
ای که هستی، روز و شب، جویای علم تشنه و غواص، در دریای علم رفته در حیرت که حد علم چیست؟ از کتب، آیا کدامین خواندنی است؟ هر کسی، نوعی از آن را رو کند علم بر وفق طبیعت، خو کند آن یکی گوید: حساب و هندسه جمله وهم است و خیال و وسوسه و آن دگر گوید که: هان، علم اصول فدیه باشد بر خدا و بر رسول کاش، حد علم را دانستمی تا از این تشویش و حیرت رستمی گر تو را مقصود، علم مطلق است حد آن، نزد قدیم بر حق است علم مطلق، بی حد و بی منتهاست حد بی حد باز بی حد را سزاست ور بود مقصود تو ای حق پرست حد علمی کان کمال انفس است علم، آن باشد که بنماید رهت علم، آن باشد که سازد آگهت علم، آن باشد که بشناسی به وی لطف و فیض قادر و قیوم و حی پس بدانی، قدرت بی حد او فیض و جود و نعمت بی عد او آن به تعظیم آردت، بی اختیار وین کند در جمله حال امیدوار بی تصنع، حب خود در دل کند بی تکلف، بر عمل مایل کند چون ز روی شوق، کردی بندگی آن زمان، داری نشان زندگی آنکه در طاعت، دلش افسرده است گر به ظاهر زنده، باطن مرده است قوم جهال ار عبادت می کنند بیشتر، از روی عادت می کنند یا عوامی را، به خود داعی بود یا برای دنیوی، ساعی بود شیخ بهایی