اسیری لاهیجی
رسائل لاهیجی
شرحی بر یک رباعی عرفانی
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
بِسْـمِ ٱللّٰهِ ٱلـرَّحْمَنِ ٱلـرَّحِيمِ و به نستعین و علیه التوکل حمد و سپاس و ثنای بی قیاس حضرت واجب الوجودی را که اعیان ممکنات را از عالم غیب و علم به نور تجلی شهودی، در عالم عین و شهادت منور گردانید؛ و صلوات بی‏غایت بر روان پاک راه بین راهنما باد، که سالکان مسالک طریقت و حقیقت را به ارشاد و رشد و هدایت، به اعلی مراتب وصول رسانید، علیه من الصلوه ازکیها، و من التحیات اصفیها. اما بعد، سائل صاحب بصیرت مسعود سیرت از معنای این رباعی سوال فرموده بود که: از پنجهٔ پنج و شش در شش به در آی وز کشمکش سپهر سرکش به در آی خواهی که چشمی ذوق خوشیهای عدم از ناخوشی وجود خوش خوش به در آی بدان ای عزیز که بر رای روشن اصحاب دانش هویدا و مبرهن است که تعلق روح انسانی بدین بدن خاکی به جهت کسب معرفت حقیقی است که: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ای: لیعرفون؛ و معرفت حقیقی کشفی به حصول موصول نمی‏گردد الا بعد از عروج از محابس تقیدات جسمانی و روحانی به اعلی مقامات اطلاقی، و این معنا به اتفاق کاملان میسر نمی‏گردد الا به ارشاد کامل عارف محقق، که طالب نیازمند را به طریق سلوک و مجاهده، به مقامات کشف و مشاهده تواند رسانید، که: «هم قوم لایشقی جلیسهم». گفت پیغمبر اعلی را کای علی شیر حقی پهلوانی پر دلی لیک بر شیری مکن هم اعتمید اندرآ در سایه نخل امید اندرآ در سایه آن کاملی کش نتاند برد از ره ناقلی از همه طاعات اینت بهتر است سبق یابی بر هر آن سابق که هست چون اطلاع بر مقدمات مذکور حاصل شد، باید دانست که معنای از «پنجه پنج و شش در شش به در آی» آن است که در تحریص و تشویق می‏نماید طالب عاشقان را که در طریق طلب به موانع راه وصول به مقام وحدت ممنوع مشو، و در این مقام محسوسات مقید مگرد و قدم به ارشاد کامل در راه حقیقت نهاده، اول خود را از پنجه پنج حس ظاهری که سامعه، باصره، شامه، ذائقه و لامسه است خلاص کن؛ چه هر یکی از اینها به حقیقت پایبند شهباز روح انسانی گشته، نمی‏گذارند که طیران به عالم علوی نماید. بعد از خلاصی از حواس پنجگانه، دگر باره خود را از خانه شش در شش جهات که عبارت از فوق و تحت و یمین و یسار و قدام و راست [می‏باشد] بیرون انداز و محبوس و مقید به خانه پرآفت جهات سته مشو. چون از جهات و مراتب عناصر درگذشتی، از کشمکش و ملایم و ناملایم و بدی و نیکی سپهر سرکش که هرگز رام و منقاد کس نمی‏گردد، عبور نموده، به در آی، و به خوشی و ناخوشی افلاک تسعه نیز که فی نفس الامر مفیض و مدبر عالم سفلی حواس و جهاتند گذشته، از عالم افلاک نیز که به قید تعین جسمانی مقیدند درگذر، که تقیید حاجب و ساتر اطلاق است. اگر مطلق شوی مطلق بینی مقید جز مقیدبین نباشد چون سالک راه طریقت، از عالم جسمانی بر حسب فرموده بالکل عبور نموده، باز می‏فرماید: خواهی که چشمی ذوق خوشیهای عدم از ناخوشی وجود خوش خوش به در آی یعنی به حقیقت نه چنان است که هر که از عالم جسمانی گذشت، وصول حقیقی او را میسر گردد، بلکه باید بدانی که تا زمانی که تعین روحانی و علم و شعور نیز باقی است، از ذوق و لذت عموم که عبارت از فنا فی اللّٰه است، محرومی و مطلوب حقیقی که وصول تام است نداری. گر کلاه فقر خواهی سر ببر وز خود و جمله جهان یکسر ببر تا بود یک ذره از هستی به جا کفر باشد گر نهی در عشق پا این است معنای «الفقر سواد الوجه فی الدارین». این فقر حقیقی است الحق اینجاست سواد وجه مطلق طاووس تو پر بریزد اینجا سرچشمه کفر خیزد اینجا شمشیر فنا در این نیام است ‏آن نور سیه در این مقام است چون به حکم بیت‏ِ فانی شو اگر بقات باید بگذر ز خود ار خدات باید‏ فنای جهت خلقیت، مستلزم بقای به حق است، و عروج به مراتب و مقامات تدریجی است، نه دفعی، می‏فرماید که اگر خواهی که لذت نیستی و وصول به عالم اطلاق و وحدت صرف بیابی، و به بقای حق متحقق کردی، به موجب بیت‏ هیچ کس را تا نگردد او فنا نیست ره در بارگاه کبریا باید که از ناخوشی و بی‏حضوری و تفرقه و کثرت وجود مجازی خود و غیر، و هستی و تعین که خیال و پنداری بیش نیست، خوش خوش یعنی به تدریج و آهستگی به در آیی و مقید به هیچ قید نگردی، خواه آفاقی و خواه جسمانی و خواه روحانی؛ چه تا زمانی که طالب وصال حقیقی، به مرتبه فنا و عدمیت اصلی ذاتی رجوع نمی‏نماید، از حضرت اطلاقی محجوب است، بلکه تا آثار علم و حیات که از صفات ذاتیه‏اند، با سالک باقی است، هنوز به حقیقت اطلاق نرسیده است. بباید به یقین دانست که اولیاء اللّٰه‏ و ارباب کمال را حالات و مقاماتی هست که فهم علمای صوری از ادراک آن قاصر است و اصلا راه بدان معنا نمی‏برند، بلکه منکرند. خود نداند خلق اسرار مرا ژاژ می‏دارند گفتار مرا من چو خورشیدم درون نور غرق می‏نتانم کرد خویش از نور فرق ای دریغا عرصه افهام خلق سخت تنگ آمد ندارد خلق حلق گر نبودی خلق محجوب و کثیف ‏‏ور نبودی حلقها تنگ و ضعیف در حقیقت داد معنا دادمی غیر از این منطق دری بگشادمی لیک لقمه باز آن صعوه نیست چاره اکنون آب و روغن کردنی است‏‏ هر چند مسائل علوم حقیقی وجدانی کما ینبغی در عبارت نمی‏گنجد، «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ»، به سبیل ایما و اشارت کلمه‏ای چند در قید الفاظ و حروف مقید گردانیده شد. امید که از علم به عین و از گوش به آغوش آید! و الله یقول الحق و هو یهدی السبیل. اسیری لاهیجی