محمود شبستری
فصل چهارم
بخش ۴ - الضلال المبین: در حدوث و قدم بسی نقل است
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
در حدوث و قِدَم بسی نقل است وان همه شکّ و شبهۀ عقل است عقل مشائی ز دین مایل به قدیم و حدوث شد قایل قِدَم آسمان به ذات و صفات گفته جز وضع و هیأت و حرکات عنصر و مایه را به شخص دگر نوع هر جنس و جنسهای صُوَر نزد ایشان همه قدیم بود چه کند عقل چون سقیم بود کرد رسطالیس اول این تفصیل یافت آخر ز بوعلی تکمیل شبههای چند از خود اندیشی کرده دستور کفر و بدکیشی تا که برخیزد این تردد و شک بنگر اندر جوابها یک یک وان حکیمان که پیش از او بودند هیچ قیدی بر آن نیفزودند جملۀ ذاتها قدیم الذات دیده و مُحْدَثی نه جز که صفات اصل عالم سریع و خواه بطی آب دانست تالس ملطی انکساغورس آن خلیط گرفت وندر او جزوها بسیط گرفت نزد او هیچ استحالت نیست جز بروز و کمون حوالت نیست وان ذومقراطس اصل عالم را به توهم گرفته از اجزا کُری الشّکل هر یکی و مدام متحرک به ذات ذواقسام گفت کافتاد اتفاقاً آن بهم و گشت از آن فلک گردان محمود شبستری