محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 37
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
ترمذیمی فرماید معنی این است که: «اگر شما خدای را یاری دهید خدا شما را یاری دهد، گفت خدا منزه است از یاری کسی معنی این آن است که اگر یاری دهید اولیای مرا و انبیای مرا شما را یاری دهم، ایشان را عزیز دارید شما را عزیز کنم چنان که حواریان را به یاری عیسی عزیز کرد و صحابه را به یاری پیغامبر علیه السلام عزیز کرد و تا دور قیامت ثنای ایشان بر منبرها و محفل ها باقی داشت و آنان که پیغامبر ما را از بهر عزت نفس خود خوار داشتند همچون ابوجهل و ابولهب لعنت ایشان را باقی داشت چنان که پادشاه، خاینی را بر دار بلند بیاویزد سال ها تا همه او را بینند». عاقلان از بلا کران گیرند عبرت از کار دیگران گیرند و چون از بلا بگریزند به حصن و حصار اندیشۀ خود نگریزند بلکه به حصن و حصار سایۀ اولیا گریزند تا در این داخل شوند که ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم. قوله تعالی و کاین من قریة هی اشد قوة من قریتک التی اخرجتک بعضی گفتند که: «پیغامبر ما علیه السلام از خوف جان از مکه نگریخت چنان که موسی گریخت بلکه تا بیرون کردندش به زور چنان که فرمود اخرجتک بیرونت کردند و نگفت که: «گریختی» یا خود اشارت غیبی بود که بیرون آی زیرا که پیغامبر ما از آن عزیزتر بود توکل او به خدا بود و نظر او در خدا بود و زیستن او بهر خدا بود چنان که فرمود وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین دور از او که او را این خطاب باشد که از خوف جان خود گریختی که کمترین بندگان او که از او بویی یافته بودند به سوی مرگ چنان می دویدند که سیل از بالای کوه فرودود که وَ الْعَادِیَاتِ ضَبْحاًو مرگ را چنان می جستند که شاعر قافیه را جوید و کودک آدینه را که فرمود فَمِنْهُم مّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مّن یَنتَظِرُ. قوله تعالی افمن کان علی بینة من ربِه سهل می گوید: «آن کس را که او را بینه و روشنی از حق باشد آن باشد که اقتدای او به سنت پیغامبر باشد چنان که کسی به کسی اقتدا کند در نماز هر حرکت که او کند او همان کند». مغربیمی فرماید: «بینه معنیش روشنایی است که بدان روشنایی جدا کنند اندیشه ربانی را از وسواس شیطانی چنان که جو را و گندم را پاک کنند در روشنایی از سنگ به معاینۀ چشم بی تقلید و بی قیاس و اگر از این نور که در اندرون است سخنی زاییده شود نام آن سخن برهان باشد». محقق ترمذی