محقق ترمذی
معارف | ترمذی
متن 22
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
هر سخن که در جهان معتبر است یا قرآن است یا حدیث است اما بعضی معنی قرآن را غلط کرده اند و آن را تفسیر نام کرده اند به ابلهی لاجرم دراز کردند. قول باری شنو هم از باری – آخر است و آخُر هر گاوی که آخُری باشد دان که از بهر کارد قصاب است و هر گاوی که گردون کشد ایمن باشد اگر آن گاو را معلوم شدی که از آخُر او را چه خواهد رسیدن گردون کشیدن او را سخت نیامدی و یوغ او را راحت جان شدی اکنون هر علف که در آخر گاو ریزند آن چربشدیک است نه احسان است در حق گاو؛ وقتی که مرا در آخُر بسته بودند مرا کسی گفت که: «تو را قصابان پیش چشم می کنند و گوشت تو را بها می کنند و گوشت تو را که می گیری مقدار می کنند» پس هرگاه که در آخُر علف بیش می بینی مگوی که: «این در حق من احسان است» که آن از بهر بریدن سر است، پوز از آخُر بردار و اگر نمی توانی دست در آخُرجیبزن که تو را یاری دهد تا از آخِرت یاد دهد نماز نکرده ای هرگز [از آن که] می فرماید که به یک سجده قرب حاصل می آید وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبپس چندین گاه است که در این راه می روی تا بدان شهر رسی اگر هنوز در آن شهر نرسیدی آخر در این راه که می روی خود کاروانسرایی ندیدی؟! و رباطی ندیدی؟ و بستانی ندیدی؟! هر نماز که در وی این معنی نیاید و حاصل نشود این نه آن صلات نیستکه فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ. اسباب قرب است و اسباب بُعد، هرچه تو را نزدیک گرداند آن را باش هرچه هست و آنچه تو را دور می گرداند از آن دور باش هرچه هست اکنون هرچه خلاف نفس است آن (نزدیک گرداند و هرچه موافق نفس است) مُبَعِّد است اکنون آن سررشتۀ مخالفت نفس را استوار می دار و از حضرت خداوند جَلَّ جَلالُهِ قوّت می خواه که قوّت جز از او نیابی که لا حَوْلَ وَ لا قُوةَ اِلا بِاللهِ اگرچه خصم با قوّت است اما چون قوّت ربانی باشد قوّت او اثر نکند. حق تعالی فرمود که تو ای نفس جهانیان را به فریاد آوردی (و اسیر کردی اما) ما را بندگانند که تو را به فریاد آرند اکنون چون از نفس عنان برتافتی از طرف پادشاه شدی و تیغ کشیدی (بر دشمن) اکنون از حق (تعالی) ظفر خواه، بیت: به زر نخریده ای جان را از آن قدرش نمی دانی که هندو قدر نشناسد متاع رایگانی را محقق ترمذی