صفی علیشاه
بحر الحقایق
بخش ۴۶۸ - مراتب النفس
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
تو را شرح دگر باشد مناسب هم از نفس و شئونش درمراتب نباتی نفس کان رسم طبیعی است کمال اول از جسم طبیعی است بسوی آنچه زو گردد تولد نماید تغذیه یابد تزاید بپرس از نفس حیوانی که آن چیست کمال اول از جسم طبیعی است ز حیث درک جزئیات وارد تحرک بالاراده در موارد بفهم نفس انسانی بجا ایست کمال اول از جسم طبیعی است بسوی آن جهت کش در ظهورات بود ادراک کلی در امورات در آن افعال فکریه تدبر بود او را بتکمیل تفکر ز نفس ناطقه بشنو مجدد که آنهم جوهری باشد مجرد ز حیث ماده نسبت بذاتش مجرد خوانده اند او را ثقاتش تعلق باز او را اندر افعال فلک را خود نفوس است این بمنوال پس ارشد نفس تحت الامرسا کن وز او دور اضطرابات معاین شود زایل بکلی اضطرابش که از شهوات بود آن انقلابش خود آن بر مطمئنه گشت موسوم که هم بر اهل تحقیق است معلوم نشد ور بر سکون تام فایض ولی با نفس شهوانی معارض بود یعنی بدفع آن مصمم تعرض باشدش بروی دمادم باین معنی یقین لوامه باشد پی دفع سواد جامعه باشد نماید صاحب خود را ملامت ز تقصیری که رفتش در اقامت وگر یکباره ترک اعتراضش بود از جرم و نبود انقباضش سوی شیطان و شهوات و دواعی بود بی مانعی پیوسته ساعی مسمی دان که بر اماره گردید دل اندر دفع او بیچاره گردید صفی علیشاه