سلطان ولد
ولدنامه
بخش ۳۵ - رفتن مولانا بجانب شام در جستجوی شمس الدین
قلم
چینش
وسط چین
راست چین
چپ چین
قلم
ایران سنس
نستعلیق
وزیر
نازنین
تیتر
گلدان
گل
دست نویس
شکسته
مروارید
نیریزی
ثلث
Tahoma
رنگ
اندازه
ارتفاع
سایه
رنگ
تیرگی
وضوح
افقی
عمودی
زمینه
نسبت
1:1
9:16
رنگ
تصاویر پیش فرض
اندازه
متناسب شود
برش داده شود
وضوح
حذف تصویر زمینه
حاشیه
اندازه
رنگ
گردی گوشه
متن
دانلود
می توانید متن را اصلاح نمایید:
کرد آهنگ و رفت جانب شام در پیش شد روانه پخته و خام چون رسید اندر آن سفر بدمشق خلق را سوخت او ز آتش عشق همه را کرد شیفته و مفتون همه رفتند از خودی بیرون همه گشتند عاشقش از جان دیده در درد او دو صد درمان خانمان را فدای او کردند امرش از دل بجای آوردند همه از جان مرید و بنده شدند همچو سایه پیش فکنده شدند طالبش گشته طفل و پیر و جوان همه او را گزیده از دل و جان شامیان هم شدند والۀ او کین چنین فاضل پیمبر خو از چه گشته است عاشق و مجنون کاندر او مدرج است صد ذوالنون عالم و ع ا می و غنی و فقیر مانده خیره در آن فغان و نفیر گفته چه شیخ و چه مرید است این که نبدشان بهیچ قرن قرین تا جهان شد ز عهد آدم کس نشنید این چنین هوی و هوس دیده بر روی او هزار اثر هر کرا بود در درون گوهر هر دم از وی کرامتی همگان دیده مانند آفتاب عیان سر ماضی و حال و مستقبل گفته با جمله بی خطا و زلل همه گفتند خود عجب اینست این چنین دیده کو خدا بین ست مثلش اندر دهور نشنیدیم نی چو او در زمانه هم دیدیم کی بود در جهان از او بهتر در بزرگی و عز از او مهتر که شده است اینچنین وراجویان هر طرف گشته خیره سر پویان شمس تبریز خود چه شخص بود تا پیش این چنین یگانه رود ای عجب شیخ از او چه میجوید که پیش هر طرف همی پوید این چه سراست ای خدا بنما بی حجابی بما چو خور پیدا خود ندانسته این که فوقی نیست جز بخود با کسیش شوقی نیست اندر او خویش را همی بیند غیر را عقل هیچ نگزیند عقل گوید که طالب عقلم دایم از عاقلان بود نقلم جنس آن دان که عین آن باشد کی شکر جنس ناردان باشد دومبین در میان که هر دو یکیم دردوشکی است ما بری ز شکیم ما غریبیم و هم غریب رویم اندر آخر سو بر حبیب رویم بیشکی جفت باز باز شود هم یقین سوی زاغ زاغ رود تو مرا غیر شمس دین مشمر روح ما یک بود گذر ز صور چار و پنج است و هفت یک قالب یک ز جان گشت چون جهان از رب خاک قالب بد اول افکنده در زمین هر طرف پراکنده آن پراکندگی ز جان شد یک اندر این نیست هیچکس را شک باز چون روح شد جدا از تن تن همان خاک گشت ای پر فن شد پراکنده باز آن اجزا همچو او ّ ل که بود در مبدأ چشم و گوش و سرودو دست و دو پا یک ز جان گشته اند چشم گشا ورنه چون جان رود ز تن بیرون گردد از همدگر جدا تن دون متفرق شوند هر سوئی پ ا رود جانبی و سر سوئی یک شود کوزه یک شود دستی نیست گردند جمله زان هستی همچنین ذره های ارض و سما از خور و ماه و از که و دریا شده مجموع از یکی جان اند همه زو زنده اند و جنبان اند همچو یک شخص گیر عالم را که بروحی است قائم و بر پا چون رود در قیامت ازوی جان آسمان و زمین شود ویران ماه و استارگان فرو ریزند زیر و بالا بهم بیامیزند نی جهان ماند و نه ارض و سما همه گردند لابجز الا جان چو اعداد را کند یکتن چون بود جان دو چیز گوی بمن گو نه هر اسب اسب را جوید سوی اشتر چرا نمیپوید این سخن هست روشن و پیدا پیش آن کس که او بود دانا جستن از نسبتست و جنسیت هر کسی را جداست ماهیت سر این بیکران و بیحد ّ است ناید اندر شمار بی عد ّ است زین معانی گذر کن ای سرمست قصه را گو که تا کجا پیوست سلطان ولد